söndag, mars 31, 2013

Årets första trädgårdsdag!

 

 
Efter de två senaste dagarna med gråmulen himmel och isande vind blev jag verkligen överraskad då jag drog upp rullgardinen och såg en blå himmel och en strålande sol! Jag stack näsan utanför dörren och det var precis så härligt väder som det såg ut att vara - ingen isande vind idag inte!
 
Efter frukost och lite ommöblering på ovanvåningen gick både G och jag ut i trädgården. Vi började med kaffe och kanelbulle invid husväggen men strax ryckte det i trädgårdsfingrarna och jag började klippa ner gammalt ris.  
 
 
Hortensian och tisteln klipptes ner. Jag klippte även några av lavendelbuskarna och buxbomkloten - jag vet, DET är aningen tidigt men ibland får man leva lite farligt! Det blir säkert bra ändå!
 

 
Tillsammans klippte vi ner två gamla rhododendronbuskar. De är ca 15 år gamla och började bli lite tradiga. Jag ger dem dock en chans att börja om på nytt - får se om jag kan vänta eller om jag ersätter dem med några nya, fina buskar längre fram i vår.........
 
Som ni ser ligger en del snö kvar, både på några av trädgårdsgångarna och på dammen. I dammen har vi dock en pump som ser till att hela dammen inte fryser. Vi har ju guldfiskar i den som vi hoppas snart ska titta fram.
 
 
Något lukande blev det inte, marken är fortfarande frusen. Lyfter man lite på de torra, gamla löven ser man dock att växterna börjat vakna till liv!

 
Även murgröna behöver klippas, här ser man att den gör allt för att leta sig in i växthuset.
 

Med lite tur har murgröna i krukan utanför dörren övervintrat.
 
 Krukorna och spannarna väntar på att placeras ut i trädgården fyllda med penseér, längtar!
 
Och så - en bild på mig. I full färd med att klippa en av mina buxbomsbuskar. Hittills har jag haft tur, ingen av mina buskar har drabbats av svampen som håller på att utrota alla våra buxbom. Håll tummarna för att de klarar sig tills experterna har hittat ett botemedel!
 
Glad påsk!
 

 


1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vi har fortfarande rätt mycket snö kvar, men snart är läget som hos er. Så roligt när man kan börja klippa och greja i trädgården, det är det första vårjobbet som är det roligaste.
Kramar
AnnaMaria