lördag, februari 15, 2014

Sköna vinterdag!



 
Igår hade vi en fantastiskt vacker vinterdag!
 
Inte vinterdag i form av knastrande snö och minusgrader utan en dag med strålande sol och några plusgrader.
 
Dagen började med regndroppar i äppelträdet, skrapning av bilrutorna och en dimma (på vägen till jobb) som om vi vore i Lutzen.
 

Det lättade dock och när jag kom hem på eftermiddagen var det ljuvligt väder!
 


Efter ett snabbt klädbyte stod jag i trädgården iklädd skidbyxor, kängor, varm jacka, mössa, vantar och halsduk - redo att ta mig an arbetet!

Såhär års gäller det att inte gå "all in" - trots det härliga vädret och den bara marken är det ju faktiskt fortfarande vinter. Ännu är det för tidigt att klippa ner höga prydnadsgräs och plocka upp alla löv som täcker/skyddar perennerna.
 
Trots detta finns det dock att göra - ogräset växte under hösten till sig rejält och det är bara bra att rensa bort det redan nu.
 
Vi har ett stort hasselnötsträd på tomten som ger fina nötter som ekorrarna gärna plockar. De plockar även ett "förråd" som de gömmer runtom i trädgården. Igår hittade jag en hel del tomma skal, nötterna hade ekorrarna ätit upp.
 

Förutom ogräs och tomma nötskal hittade jag våren! Våren i form av skott på väg upp ur jorden, några små blommor som redan slagit ut och lammöron som börjar vakna till liv.
 
Jag har inga lökväxter i min trädgård, dem njuter jag av hos andra så döm om min förvåning när jag igår hittade jag två snödroppar! De stod så fina i en av jordhögarna som är på väg till tippen.....................de måste jag ju bara rädda!
 
 
Förutom fåglarna som kvittrade och verkade uppskatta det sköna vädret lika mycket som mig såg jag några andra från djurens värld; en nyckelpiga och några daggmaskar. Nyckelpigan täckte jag dock över snabbt igen och maskarna försvann lika snabbt som de kom.
 
Jag hittade även en annan sorts nyckelpiga - en i sten. Denna målade dottern för en himla massa år sedan och färgen håller på att försvinna nu. Tidens tand sätter sina spår men några år till hänger den nog med! Lite nostalgi i trädgården.......
 
 
Ett av fågelborden har farit illa under höstens och vinterns stormar. Dags att börja leta efter ett nytt - för utan fåglarnas besök i trädgården blir det så mycket tråkigare!
 

Önskar er alla en riktigt trevlig helg!
 


4 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Igår hittade jag krokus här, idag har det snöat 1 dm, det ändar sig snabbt. Och visst blir man sugen på och greja ute i trädgården.
Ha en fin helg
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Så mysigt du hade det på din vårdag i trädgården. Ingen sol här, men städat lite ändå.

Allt gott

/Anette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Trevlig helg Ingela
Kramar
AnnaMaria

House and Garden by Bia sa...

Tack för titten!!...så snällt att vilja hjälpa mej med datorns funktioner....ska se först om det finns en släkting som kanske kan hjälpa mej...men det är tveksamt ;)))....nu ska jag ut i solen ett tag;)....kram från bia