lördag, september 03, 2011

Bygget har börjat!


Efter planering, möten och en låååååååååååååång väntan på snickaren (så går det när man vill ha den bäste!) har bygget äntligen startat!

Under ca en månads tid kommer ett gäng byggare att göra allt från att tvätta taket (ja, jag vet att det är björkarnas fel att det är mossa på taket men över min döda kropp att dessa två vackra björkar sågas ner. Folk är tokiga nuförtiden - sågar ner träd på löpande band utan en tanke på vad de tillför miljön och stadsbilden. För att inte tala om den underbara skugga träden ger!), bygga en ny kupa, byta ut en hel gavel med fönsterpartier, bygga en balkong (mannens dröm ska besannas!), riva en vägg, måla och tapetsera hela ovanvåningen samt lägga nytt golv. Jaaaaaaa, det är en hel del som Ni förstår. G var inne på att göra detta själv men efter 15 års målande, snickrande mm tyckte jag att vi kunde unna oss att anlita byggare till jobbet. Sagt och gjort - nu är de här!

På bilden ovan ser Ni en "före"-bild. Det enda som saknas är det lilla växthuset som stod mot fasaden som G hann montera ner innan fotot togs. Hela fönsterpartiet ska bytas ut och tvärsemot vad alla andra gör (sätter glas från golv till tak) ska vi ha dubbeldörrar och ett par fönster, i övrigt träfasad.



Trädäcket monterade G ner och en hel del växter flyttades.




I mitten av veckan hade de redan kommit såhär långt!




Vi hoppas att björnbärsbusken kan stå kvar, den ger så goda bär varje år. Även bambun skulle jag vilja ha kvar på samma plats. Jag tycker att det ger ett mjukt intryck då man planterar växter nära huset.




Vilken utsikt! Som Ni ser så är jag inte så mycket för öppna ytor i trädgården. Nej, gångar och prång blandat med mycket växter - simsalabim så har jag skapat min plats på jorden.




Nästa sommar ska vi plocka körsbär från balkongen!

I nästa inlägg kommer jag att visa bilder från insidan. De har redan börjat så smått därinne!


Inga kommentarer: