söndag, maj 27, 2012


Vad gör man en helt vanlig söndag, när jetlagen fortfarande sitter i kroppen efter hemkomsten från en veckas ledighet i New York? När man vaknar av fåglarnas kvitter och av att telefonen ringer frenetiskt?


Jo, man börjar dagen med att yrvaket svara i telefonen och höra dottern och sonen GRATTA på Mors-dag! Dottern undrar samtidigt varför jag låter så trött - "sover du, mamma??"

"Mmmmmmm, svarar jag".

"Men mamma - klockan är ju HALV ETT??!!"

"Ojdå!! Halv ett....." Försvarar mig snabbt med att i New York är det ju fortfarande tidig morgon.....

Dags att gå upp med andra ord......det blir frukost på trappan i härligt solsken och till fåglarnas kvitter.


Efter att väskorna packats upp (tro det eller ej, det brukar inte prioriteras....) åker mannen och jag till Rycktetofta Handelsträdgård. Ett underbart ställe strax utanför Påarp. Lite som att åka tillbaks i tiden. Man går i växthusen och plockar de växter man vill ha, utanför hör man fåglarna sjunga, man känner lukten av det gröna gräset och klappar fåren. DET är vad jag kallar ren och skär LYCKA!


Precis när vi svänger upp på vår gata kommer sonen och en kompis. Sonen ser lite lurig ut men berättar snart att han precis tatuerat sig. Han undrar vad jag tycker - han vet att jag tycker man ska tänka sig ordentligt för både vad gäller om man överhuvudtaget ska tatuera sig men också vilket motiv man i så fall ska välja. 

Tatueringen är fin, tycker jag. Kanske lite väl stor i min smak men den blir säkert bra. 

Strax efter sonens ankomst kommer min bror, hans sambo och deras härliga hund. Det visar sig att det är min bror som ritat förlagan till tatueringen - vilken tur att jag gillade den!


Här är vilddjuret Winston när han var liten. Han är fortfarande lika söt men ganska mycket större.

En härlig hund!!


Efter lite fika åkte min bror med familj hemåt. Jag började plantera alla de växter vi handlat. Blir någon förvånad om jag säger att inköpet gick i vitt och grönt.....


Älskar verkligen alla de nyanser av grönt som finns.


Isbegonier - en blomma som är helt "ute" i trädgårdsvärlden. Helt tokigt tycker jag. Den blomman är verkligen en tacksam sommarblomma att plantera i krukor och ställa på de lite mörkare ställena. Den blommor tacksamt, har ett friskt, härligt bladverk och är i princip lika fin när sommaren är över!

Dessutom är priset fantastiskt - sju kronor per planta!! Man har råd att unna sig ett helt hav av isbegonier!


Medan jag planterade grillade mannen och sonen fixade salladen. Middagen avnjöts därefter på balkongen i härlig kvällssol!

Nu är klockan strax nio - och jag känner mig inte trött.....men det är ju faktiskt bara eftermiddag i 
New York!

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

New York det är en stad jag drömmer om, var jag yngre skulle jag gärna bo där något år.
Vilken bra dag du fick, mysigt och grilla. Och isbegonia, det ska jag titta efter också, tack för tipset.
Kramar
AnnaMaria