lördag, september 01, 2012

Simskola del 2

Bild lånad från sundsvalls-ss.nu

 
Nyss hemkommen från dagens simlektion. Lite fjärilar i magen hade jag innan det var dags men det gick över förväntan idag!
 
 
Bild lånad från kristianstad.se

 
 
Idag började lektionen med att vi skulle hoppa från bassängkanten. Jag säger bara HOPPA???!!!
 
Förstår ni hur jobbigt det är för de av oss som nästan aldrig har doppat huvudet. Och när man någon gång varit tvungen att doppa huvudet har man stått stadigt på botten och samlat mod en kvart innan. Inte stått på bassängkanten och hejdlöst kastat sig i.
 
Nu var det dock inte mycket att be för......körde dock med inlärning genom att hålla i handen. Nej, jag skäms faktiskt inte ett endaste dugg över att säga det. Jag är ju på simskolan för att få hjälp och lärarna som är där är fantastiska på att ta hand om oss och peppa oss. Jag höll alltså i handen på en lärare som stod jämte mig på kanten och en som fanns i bassängen. Och det gick bra, inte smidigt eller snyggt på något visst men det vore att begära för mycket tycker jag!
 
Bild lånad från skara.se


Inom gruppen är vi på olika nivåer. För några av oss handlade dagen om att vi skulle träna på att flyta. Inte flyta på rygg, nej ett steg i taget! Vi skulle istället ta händerna framför huvudet, kasta oss framåt, få ner huvudet under vattnet (luggen också!) och ta oss en bit framåt.

Alltså, jag har aldrig kommit på tricket med att flyta. Det ser ju helt underbart ut när någon ligger helt avslappnat och flyter fram men för mig är det magi. Ren och skär magi. 

Jag började med en lång "slang", en sådan alla barn leker med i vattnet nuförtiden. Det gick bra, jag till och med doppade huvudet några gånger. Därefter var det dags att ta till nästa hjälpmedel, en liten, liten "platta" som jag höll i. Med lite hjälp fick jag in snitsen och resten av lektionen var "plattan" min bäste vän! Jag flöt fram och tillbaka i bassängen och var överlycklig över att det gick så bra. Jag kan utan tvekan säga att så många gånger som jag doppade huvudet och flöt med huvudet under vattnet under lektionens 40 minuter, så många gånger har jag aldrig doppat huvudet under mina 46 år......


Bild lånad från vaggeryd.se

Så, summa summarum är jag jättenöjd med dagens övningar! Jag är dock medveten om nästa steg kommer att bli tufft - att släppa "plattan" och flyta på egen hand. Det lär nog ta några lektioner innan jag klarar det. Men idag ska jag njuta av dagens framgångar!

 
 


Inga kommentarer: