lördag, september 20, 2014

Hösten är här



 
Nu har hösten kommit och med den..............................................
 
 
....................höstblommorna..........................
 

.......................ett par universitetskurser.............................
 

.................................en spännande kurs..........................
 

...................................nya hantverk................................


...........................gamla hantverk.................................
 

.................och, till min egen stora förvåning, har löparskorna kommit fram!
 


Dessa härliga blommor förgyller trädgården i alla möjliga färger.
 
Inte likt mig men vem kan motstå  lite nostalgi? Dessa blommor växte nämligen i min farmor och farfars koloni och de väcker härliga minnen. Morötter, mörk härlig jord, ringblommor, rostiga vattenkannor och en sliten men mysig liten stuga!
 

 
Höstens universitetskurser är två, bägge handlar om logistik och supply chain management. Ett aktuellt och intressant ämne!
 

Min naturligt slöa sida utmanar jag med en spännande kurs: Magdans!
 
Det är så himla kul.......och så himla svårt! Härlig musik, härliga rörelser och en danslärare som får en att både kämpa och skratta!
 
Är ni intresserade och bor i närheten av Helsingborg kan jag verkligen rekommendera er att kontakta Suzan Ayvaz, en fantastiskt duktig magdansös och lärare på kursen.
 
 
Pysslandet kan jag naturligtvis inte hålla mig ifrån! Dottern har blivit förtjust i ugglor så när hon åkte upp till Stockholm (sista terminen) fick hon med en kompis jag knåpat ihop.
 

De senaste veckorna har jag "singlat boll". Det är en gammal teknik som användes när de gjorde bollar förr. Man utgår från en vinkork, lite tygtrasor och garn som man virar till en boll. Därefter lindar man tråd runt bollen för att därefter kunna sy langettstygn. Himla kul men verkligen beroendeframkallande!
 

Emellanåt hinner jag med att virka giraffer också. Denna tvingade jag på sonen som maskot när han för en månad sedan började plugga på annan ort!

 
I veckan har jag börjat powerwalka och det har gått riktigt bra. Jag tycker inte om att gå på måfå utan vill ha något att förhålla mig till. Jag har därför hittat två rundor som jag mätt upp för att ha lite kontroll på hur långt och hur länge jag är ute. Den ena rundan är på 1o km och den andra på 5.5 km. I veckan blev det 2,5 mil............
 
 
Den längre rundan innehåller promenerade bl a längst med stranden och Öresund. Det har varit fantastiskt väder i veckan och jag har verkligen njutit (fastän jag pustat och varit trött!) av att gå där.
 
 
Jag går bl a igenom en liten skog och ut på öppet fält där man, långt bort, ser Ven. Vem kan låta bli att njuta av en sådan utsikt? När man kommer närmare kan man nästan ta på Ven om man räcker ut armen........känns det som i alla fall!

Nu gäller det bara att hålla fast vid gåendet och inte ge upp när det blir mörkt, kallt och regnigt......
 
Så, förutom att jobba håller jag mig sysselsatt med både det ena och det andra. Det vore inte höst för min del om jag inte hade lite projekt att ta mig an!
 
Önskar er en trevlig helg!
 

Inga kommentarer: