lördag, oktober 09, 2010

Grusgångar är fina...........när de är nykrattade och fria från ogräs men hur ofta är de det?!

Idag har det varit ljuvligt höstväder vilket lockade ut mig och G i trädgården. Jag tyckte att det var hög tid att rensa gången på framsidan. Hela trädgården har blivit eftersatt då jag det senaste året (!!) mest ägnat mig åt virkning och stickning....... men idag kände jag för att göra fint på framsidan.

G var med på noterna och påbörjade arbetet (på eget initiativ) medan jag tog morgonrundan med Y. När jag kom tillbaka såg framsidan, som är en grusgång på ca 1 m bred och ca 20 m lång, ut som om G spänt en oxe vid en plog och plöjt fram......... Ogräset låg utspritt över hela gången och av gruset syntes inte mycket, det låg gömt under lager av jord..... Jag var inte imponerad, till G:s stora förvåning - själv tyckte han att arbetet var klart....!!

Grusgångar är fina...........när de är nykrattade och fria från ogräs men hur ofta är de det?! Ingenstans växer ogräs så bra som där man inte vill att det ska växa. Ett sådant ställe är vår grusgång. I alla år vi bott här har jag legat på alla fyra och lukat gången, dels för att jag har tyckt att det är avkopplande och dels för att man då verkligen får med sig allt det som man inte vill ska växa där. På senare år, då det har blivit lite svårare att resa sig från liggandes till ståendes (jag har blivit lika smidig som ett kassaskåp.....), har vi försökt att spruta diverse medel på ogräset . Senaste försöket var att G saltade hela gången (efter att jag rensat den fri från allt var ogräs heter) med ett rejält lager salt. Vi hade sett grannen göra det och hans grusgång var ju fin. Det var värt en chans.

En vecka senare när vi kom hem var hela grusgången grön, sådär ljuvt ljusgrön som det är när man sått en ny gräsmatta........ Vi trodde inte våra ögon, saltet skulle ju ta död på ogräs - inte fungera som gödselmedel.........

Och där var vi idag när jag fick lust att ta mig an detta ogräs som såg ut som en gräsmatta. Tyvärr hann G påbörja arbetet........ men jag avslutade det så nu har vi en grusgång utan ogräs..... över denna helgen iallafall..................

2 kommentarer:

Rose Cottage sa...

Gud, vad jag blir sugen på äppelkaka när jag ser ditt foto, mums! Tyvärr så har jag inga äppelträd i min trädgård, de har dött ut,blir väll att ta en tur till ICA nu när jag blir så sugen på det.
Grusgångar är ett slit, vi har plattor men där sprider sig gräset också, tror inte det finns några genvägar, det är bara ner på knä och rensa.
Ha en trevlig helg och ta det lugnt med virknålen.

Ulrika

Caroline sa...

Hahaha, stackars storbonden G. Det blev ju gjort i alla fall... Hoppas allt är bra med er!