lördag, november 24, 2012

Lökpaj

 
Ibland händer det att jag ser Go´kväll - ett program som visas tidiga kvällar i TV 1. Ett "mysigt" program där de har alltifrån modereportage, intervjuer med intressanta personer och bokrecensioner till matlagningstips.
 
Nu är ju inte mina främsta styrkor varken mina kunskaper i köket eller mitt stora matlagningsintresse...........men.........ibland händer det att jag fastnar för något de tillagar eller bakar.
 
För några veckor sedan lagade de en lök- och grönmögelost-paj som alla i studion var lyriska över. Den var lätt att tillaga (vilket är ett viktigt kriterium om jag överhuvudtaget ens ska överväga att tillaga något) och både lök och ost det gillar vi.
 
Så, häromdagen lagade jag pajen härhemma!
 
Jag tror det var första gången någonsin jag gjorde ett pajskal (heter det så??) men det var ju "a piece of a cake". Röra och knåda ihop ett fåtal ingredienser, in i kylen, ta fram och trycka ut degen i en form och därefter ännu en stund i kylen.
 
Skala och bryan lök,
 
Smula en bit grönmögelost.
 
Bland en äggstanning.
 
Fylla formen och in i ugnen.
 
Klart!
 
Enkelt och gott, precis så mat ska vara hemma hos oss!

 
Jag måste dock tillägga att sonen inte var lika förtjust i pajen som vi andra var. Doften från grönmögelosten var ganska stark.......och sonen menade att det nog var mer av stank än av doft.......!! 

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Paj är jättegott, och just stark ost tycker jag är smaskens. Måste vara en väldig skillnad i vädret och komma hem till, gissar att du småfryser nu.
Kramar
AnnaMaria