lördag, juli 14, 2012

Ocensurerat


Jag har alltid tyckt om att ha fingrarna djupt i jorden.

Jag kommer ihåg min farmor och farfars koloni, en plätt jord på Husensjö med en liten, liten stuga. De odlade mycket grönsaker bl a morötter. De drog man bara upp ur jorden, sköljde dem under lite vatten och åt. De odlade även blommor, jag glömmer aldrig de orange-färgade ringblommorna. Fortfarande tycker jag att det är en så vacker blomma, trots att jag  egentligen föredrar vita blommor.

Att gå barfota i jorden mellan raderna av bönor mm var härligt. Skitig blev man, men roligt hade man!

Nästan ända sedan jag flyttade hemifrån har jag haft en trädgård. Jag har mest odlat blommor då jag inte har något som helst intresse av att stå i köket och ta hand en massa grönsaker efter en hård dag i trädgården. Hallon, rabarber, björnbär och rädisor har dock fått komma in i trädgården. De kan man ju faktiskt äta direkt på plats och de är ju så goda!

Jag brukar visa bilder från min trädgård men allt som oftast är det bilder på en vacker blomma eller en nyanlagd rabatt. Jag tror inte jag visat er det kaos som råder på vissa ställen.....Tycker dock att det är på sin plats att jag delar med mig av detta kaos nu!


Förra hösten byggde vi om hela ovanvåningen och mannen fick samtidigt den balkong han alltid velat ha. Då den gjordes av impregnerat trä har vi inte velat måla den än, det blir kommande vårs projekt.

I samband med byggandet av balkongen fick mannen riva den befintliga terrassen, därav kaoset ovan.

Alla pinnar som står lite här och var visar var våra nya kryddlådor (jo, mannen gillar kryddor....) ska byggas. 

Bambun långt bort i bilden har vi flyttat från platsen bredvid rönnen. Det gjorde att rönnen började luta betänkligt......varför vi har slagit ett rep om den vilket går över halva trädgården...


Ogräset frodas....

Sidan om magnolian ska det så småningom bli en pergola.

Till höger om rabarberna ska G bygga ett planteringsbord till mig, det är efterlängtat!


Där det tidigare staketet finns ska det göras en trappa ner från den nya terrassen.

Terrassen ska utökas och byggas ihop med terrass nummer 2 som ligger bredvid uterummet.


Jaaaaa, som ni förstår är detta ett långtidsprojekt........men något ska man ju ha att se framemot!!

I detta kaos finns det dock små guldkorn!

 Bilderna nedan är tagna på platserna ovan. Så istället för att endast se en enda röra kan man ju välja att fokusera på det vackra!


"Ogräs-vallmo"


Salvia


Johannesört


Solros


Clematis "Summersnow"


Tusensköna


Rabarber


Tomat


Hallon

Trevlig helg! 

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är befriande skönt och se att inte alla har det helt perfekt, för visst skulle det vara tråkigt. Några projekt på gång och lite vildvuxet på vissa ställen, sånt gillar jag. Blev superfint med balkongen, vilket bra fikaställe.
Här skulle behöva grejas ute i trädgården, det växer ju som aldrig förr denna sommar. Men jag låter det växa ett tag till och åker till sjön imorgon.
Kramar
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag har inte kommit så långt in i boken, men gillar den mysiga skrivstilen Denise har.
Hoppas det slutat regna, här har vi blandväder idag.
Kramar
AnnaMaria