onsdag, juli 25, 2012

Sommar och sol




I stekande sol trivs både jag och hortensian bäst i skuggan. Hortensian har blommat i "evigheter" nu, 
 visst är den fantastiskt fin?


Den senaste tiden har jag löst en hel del korsord. Har hittat tillbaka till en kul grej som gör en fokuserad, glad och ibland frustrerad! 

Det här med mål i livet har liksom aldrig varit min grej - livet har ju rullat på i ett bra spår ändå. Nu tänkte jag dock att det kanske är dags att sätta upp lite mål, så att livet bara inte rinner genom fingrarna och att jag missar något av bara farten.

Jag börjar med ett litet mål: Att jag ska lösa minst ett korsord  i veckan året runt dvs även då jag arbetar.


När jag löser korsord använder jag både blyerts- och bläckpenna - ibland är man ju bara nästan säker på ett ord, då är det bra att ta till blyertspennan!

G är fantastiskt duktig på det här med korsord så när jag helt har kört fast, dvs löst några ord, lagt ifrån mig korsordet, påbörjat det igen, löst ytterligare några ord men sedan fastnat - då får han slå en flukt och lösa några ord innan jag tar vid igen. Det är väl teamwork om något!!


Medan jag löser korsord hänger tvätten och torkar i körsbärsträdet. Förra året hade vi en arborist här som klippte några av våra träd bl a körsbärsträdet. Då "försvann" några av de bästa grenarna som jag brukade hänga tvätten på, det var en traumatisk upptäckt.....Efter lite letande har jag dock hittat ett par grenar som jag når upp till och kan hänga tvätten i - tur för arboristen.....!!


Läser gör jag såklart också. Håller just nu på med "Skönhetsskolan i Kabul" samt några böcker om stress och att bara försöka "vara".

Jag kan rekommendera "Skönhetsskolan i Kabul" (även om jag bara hunnit en liten bit in i boken). Den handlar om en hårfrisörska! som åkte på ett utlandsuppdrag till Afghanistan efter det att talibanerna besegrats. Den är lättläst och mycket intressant då man får en inblick, i alla fall en liten, i människornas (främst kvinnornas) liv i Afghanistan.


Till er alla, ha en skön sommar!

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag löser också korsord i perioder, bra att ni bollar fram och tillbaka när det kör ihop sig.
Tack för boktipset.
Kramar
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria