lördag, maj 12, 2012

Makeover 1


Vad gör man en lördag, när eftermiddagen håller på att övergå i kväll? När det slutat regna och solen visar sig för första gången denna dag? När mannen är iväg och spelar golf och sonen arbetar?

Jo, då tar man på sig gummistövlar, fleecetröja och mössa (jo, tyvärr - det är fortfarande lite kallt och mycket blåsigt här) och går ut i trädgården. Där börjar man märka upp var en av de nya rabatterna ska vara.  


Fortfarande full av inspiration från förra helgens kurs i trädgårdsdesign slår jag ner pinnar i marken för att hitta en form som jag gillar. Allt mitt trädgårdsarbete utgår från hur jag känner när jag står där och tittar på den bit mark jag ska förändra. Jag har oerhört svårt för att sitta vid bordet och försöka rita ner mina tankar  på en bit papper. Mina ideér om hur jag vill att det ska vara kommer när jag står ute i trädgården, känner vinden i ansiktet, får gå fram och tillbaka och känna in platsen.


Platsen som nu ska få en makeover ligger strax till höger om ytterdörren. Jag älskar att sitta på trappan och titta ner mot körsbärsträdet och växthuset men tyvärr gör varken gräsmattan eller häcken någon glad. Vi har därför bestämt oss för att göra en lång, vindlande rabatt framför häcken där vi ska bl a ska plantera några clematis som kan dölja vår anskrämliga häck. Gräsmattan växter mycket dåligt här, dock inte maskrosorna!, varför vi på den del vi sparar ska så ett gräs som trivs i skugga. Vi hoppas att det, tillsammans med gödsling, ska ge oss den gräsmatta vi vill ha för att vi ska kunna njuta av utsikten ner mot växthuset.


När pinnarna markerar den nya rabatten är det bara att börja gräva!


Jag älskar verkligen denna del av trädgårdsarbetet. Att bli skitig om fingrarna, hitta daggmaskar och få fram den nakna jorden - det är trädgårdslycka!


Platsen har vandrande skugga så jag har tänkt mig att plantera bl a följande växter: Två - tre stora bambu, två clematis, höstsilverax, vitlysing, rams, fänrikshjärtan, alunrot, hasselört och skugggröna. Rabatten kommer, som de andra rabatterna vi har, att gå i grönt och vitt. Kanske- men jag säger bara kanske - kommer det att finnas något gult inslag.....får se hur det blir med den saken..

Nu ska jag ut och gräva en bit till innan det blir för kallt!

Trevlig helg till er alla!!

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Nu har du och göra ett tag, gissar att du är ute och gräver idag också. Låter jättefint det du planerar, roligt och ha varit på kurs också.
Ha en mysig söndag
Solig kram
AnnaMaria