söndag, april 01, 2012

Dotterns bok



När dottern, M, fyllde 18 år hade jag gjort en liten bok till henne (detsamma hade jag gjort två år innan då sonen fyllde 18). Jag letade upp ordspråk som jag tycker passade - både henne och mitt syfte dvs kloka ord som jag ville förmedla.


Jag surfade i timmar för att hitta de ordspråk som fyllde mitt syfte.


Efter varje ordspråk skrev jag några egna ord, ord för att förtydliga vad jag tycker är viktigt när det gäller just det ordspråket.

Ett av ordspråken/citaten jag valde var:

"Inatt smidde jag tusen planer. Imorse gjorde jag precis som vanligt"

Under det skrev jag:

"Om du har drömmar - förverkliga dem!"

Jag tror att det är många människor som går runt med drömmar som de, av olika anledningar, inte förverkligar. Drömmar är till för att förverkligas!


Det ordspråk (kinesiskt) som jag tycker bäst om lyder:

"Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår"

Det är så vackert och klokt och väl värt att minnas de gånger man har det tufft.


2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin bok du gjort till dottern, roligt och få en present som det lagts så mycket tanke och jobb på.
Kramar
AnnaMaria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Önskar dig också en riktigt skön och glad påsk.
Varm kram
AnnaMaria