onsdag, april 18, 2012

Små frön


Här växer det så att det knakar!

Jag brukar inte förså inomhus eftersom jag tyvärr inte har de rätta förutsättningarna såsom lagom varmt/kallt, ledig plats och extra ljus. Detta år kunde jag dock inte låta bli, det kliade för mycket i fingrarna......

Förutom luktärter och akleja satte jag solrosor. Mannen hittade en burk med pappkruka, jord och frö på det stora varuhuset med alla möblerna. Det är väl inte precis det ställe där jag brukar köpa blommor och fröer men varför inte?

Sagt och gjort - plantering gjordes förra onsdagen, dagen innan vi åkte till Stockholm. Döm om min förvåning när jag såg att de små fröna hade vuxit upp till långa gängliga plantor på bara 2 dagar!!


Idag efter jobbet tog jag mig an de gängliga stackarna. Hög tid att plantera om dem - ovan ser ni hur rötterna trängt igenom pappkrukan. Här snackar vi växtkraft!!


Här står de omplanterade i större krukor. De får stå i köket tills risken för frost är över.


Hoppas bara att ljuset räcker och att de inte fortsätter at skjuta i höjden i samma takt som hitintills!


För att stötta dem klippte jag ner det höga gräset som står kvar sedan förra året. Resterna är nästan som små bambupinnar och de passade utmärkt som stöttor.

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja det kan man kalla växtkraft, så stora plantor redan. Det kommer blomma fint hos dig i sommar.
Ha en mysig helg
Kramar
AnnaMaria