lördag, april 14, 2012

Trädgårdsmässa i Älvsjö


Jag har varit på Trädgårdsmässan i Älvsjö.

Det var inspirerande men inte riktigt inspirerande som jag hade hoppats på. Mycket att titta på i form av t ex sticklingar, fröer, redskap och andra tillbehör. I mångt och mycket var det dock som att gå i en stor affär, ett gardencenter.


Visserligen med många små "butiker" som hade skyltat fint men om det bara var detta jag ville se så hade jag ju kunnat åka till vilken trädgårdsbutik som helst....

Jag hade förväntningar på att se uppbyggda miljöer - miljöer där jag kunde se, njuta och få tips och ideér. Visst fanns det några sådana miljöer men alldeles för få på en trädgårdsmässa av denna storleken.


Ovan ser vi den miljö Zetas hade byggt upp. Den var fin och gav ett mycket rogivande intryck men.........Jag vet inte riktigt, har lite svårt att sätta fingret på vad det är jag tycker saknas...


En annan miljö, som vann pris som "bästa idéträdgård", var uppbyggd av Rölunda gård. I denna monter handlade det om att odla ätbart och kanske t o m ha höns i trädgården. Det var vackert uppbyggt och hönsen var underbara!

Som besökare bjöds man på omelett tillagad av de egna hönsens ägg samt örter från odlingen - mycket gott och uppskattat!


(Bilden lånad från Nordiska trädgårdars hemsida)

På mässan fanns tre scener där det hela dagen hölls föredrag. Nedan är det Gunnel Carlsson som samtalar med Elisabeth Svalin Gunnarsson och Gunnar Kaj.


Ett av föredragen hölls av Olle Fernström från Garden Aquatica. Han behandlade ämnet dammar och delade med sig av sina tips och ideér - ett mycket bra föredrag!


Det hade också byggts upp miljöer där de som har balkong skulle kunna få inspiration.

En av dem hette "Gerda 86 och hennes balkong"!


Enkel och mysig - precis vad varje pensionär skulle behöva!


Svart, grönt, vitt, beige och rost - visst är det vackert!





Sex timmar försvann i ett nafs - tröttt men ändå ganska nöjd bar det iväg hemåt. Och visst handlade jag lite.....några pelargonsticklingar, ringblomssalva, pluginbox, trädgårdstidningar, ett ljuvligt "bälte" i tyg och mocka att förvara sekatören i när jag är i trädgården.......jo, det blev en del.....!!

Mässan håller öppet till den 15 april dvs imorgon.

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var roligt och se dina bilder, såg en alldeles underbar gul vattenkanna. Och att bjuda på omelett var en fin idé.
Pallen har jag budat hem på auktion, den här gången vår lokala på Hammarö, Fastbergs. Dom har nätauktioner nuförtiden, jätteroligt och kolla på.
Ha en fin lördag
Kramar
AnnaMaria