tisdag, juni 12, 2012


Det är så himla lätt att glömma att det just nu faktiskt är sommar. När det är mer regn och kyla än sol och värme - ja, då liksom bara väntar jag på att sommaren ska komma. Flera år har jag väntat förgäves....  hösten kom innan jag märkt att det varit sommar........

Denna sommar tänkte jag inte göra om det misstaget - här ska det njutas i trädgården och uterummet innan sommaren är slut för denna gången!


Kvällen har därför tillbringats i trädgården där jag fortsatte makeovern i den nya rabatten. I övriga trädgården tycker jag att vi har en bra jord men i den nya rabatten är jorden katastrof. Den är både mager (översta skiktet) och lerig (undre skiktet). Till råga på eländet tror jag att platsen använts som avstjälpningsplats då huset byggdes - herregud, med stenar vi grävt upp.

Ovanför rabatten hänger körsbärsträdets grenar - gissa vad som hamnar i den nya rabatten? Jodå, hälften av bären ligger på marken och hela tiden medan jag planterade föll det ner fler. Synd, men fåglarna hittar dem ju där också!


Aklejan överst till vänster grävde jag upp hos min bror och svägerska i helgen. Den är ju inte vit ....men helt ok ändå!

Hasselört - en favorit! Har nyligen köpt åtta stycken och denna gången ska jag lyckas med dem!

Nederst till vänster har jag fotograferat ett höstsilverax. Gillar färgen mot de i övrigt gröna växterna.

Nederst till höger - en vit astilbe. Ytterligare en växt som jag verkligen gillar.


Just nu blommar schersminen. Den doftar ljuvligt, speciellt på morgnar och kvällar. Idag tog jag med en bukett till jobbet - när man inte kan tillbringa dagarna i trädgården får man ta in lite av trädgården på jobbet.


För några år sedan köpte vi en gulbladig buxbom, jag hade då ingen aning om att det fanns. Nu när de nya skotten växer så att det knakar är den som finast.


Vi har verkligen kaos i trädgården nu. När balkongen skulle byggas fick mannen riva terrassen och i väntan på att hammaren ska tas fram (för återuppbyggnad!) har delar av trädgården fått växa fritt. Det har med andra ord blivit ganska vildvuxet.....Idag fann jag, mitt bland allt det vildvuxna, denna kära, lilla blomma. Jag förstår att det är en sorts lökväxt men har ingen aning om hur den hamnat hos oss. Den får jag "rädda" och plantera på en mer synlig plats. Vet någon vad det är för sort får ni gärna berätta!

Det var min kväll i trädgården, den avslutades med en kopp kaffe till ljudet av fågelkvitter!

3 kommentarer:

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Du har verkligen en fin trädgård!! Avis som bara den är jag!! KRAM!

Så Vitt Jag Vet sa...

Hejsan.. Du undrade över mönster... Linnefärgade väskan är ett burda mönster, schalen är bara en rak linnetygbit som sytts ihop mitt bak... Nessesären är ett mönster som jag gjort..
Ha en skön kväll!
Kraam
Sanne

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har en jättefin trädgård, så många olika växter. Och visst blir man less på vädret, alla dagar börjar kallt, på em brukar solen titta fram.
Trevlig helg och kramar
AnnaMaria