fredag, juni 08, 2012

Makeover 2


I onsdagskväll började det återigen hända saker i den "nya" rabatten. Efter att ha gått och tittat på det första försöket till utgrävning ett tag tyckte jag att proportionen på rabatten behövde ändras. Mannen började gräva och jag låg på alla fyra och grävde upp gräs/maskros-tuvorna. Efter ett tag var vi nöjda!


Sju säckar torvmull blandade vi i den befintliga jorden, allt för att ge de nya växterna de bästa förutsättningarna.


Därefter var det dags att börja plantera! 


Det som från början kändes som ett ganska stort område att fylla med växter krympte snabbt sedan vi planterat tre buxbom och en bambu. Det var växter som vi haft i många år men som nu behövde flyttas. Jag är så himla glad för mina buxbom och håller tummarna för att de inte ska drabbas av den buxbomsdöd som drar fram......för visst är de fina!


Bambun behöver lite stöttning, sedan kommer den att pryda sin plats!


För flera år sedan köpte jag en gammal byrå på auktion. Jag är så glad för den, till skillnad från min man....Efter att den har stått ute i ur och skur har den fått en härlig patina och det finns inte på kartan att jag skulle göra mig av med den. Den har tyvärr blivit lite skranglig men det hindrade inte mig från att vilja göra ett försök att flytta den. När G förstod att jag menade allvar med att flytta byrån till den nya rabatten trodde han att jag skämtade. "Fördärva" den nya rabatten med denna anskrämliga sak?! Efter lite övertalning och när han insåg att den skulle flyttas från sin plats under körsbärsträdet där man sett den så fort man stigit ut genom dörren hjälpte han mig med flytten. Jag blev helnöjd! Tycker faktiskt att den är lite av pricken över i:et!


Mannen blev också ganska nöjd, nu slipper han se byrån så fort han stiger utanför dörren....!


På en auktion för bara några veckor sedan hittade jag denna ställning. Vi har planterat två humle vid den - ska bli spännande att se när de växer och så småningom täcker ställningen.

Nästan längst ner satte vi ett gräs. Det blir ca 2 meter högt och prasslar härligt i vinden. Tidigare har det stått tillsammans med tre bambun (ja, en av mina favoriter!) men det började bli trångt så det var dags att "rädda" gräset.


I väntan på sin tur att bli planterade står stäppsalvia, lungört, vintergröna och hasselört. Även en hortensia och astilbe hoppas jag få plats med! Och en liten bambu, några ormbunkar, storrams........! Det finns så mycket fint att det är svårt att välja!! Jag återkommer med bilder när rabatten är klar. Eller rättare sagt, innan jag börjar ändra och flytta om...Mannen säger att växter på hjul - det hade passat mig fint!!



3 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Jag håller tummarna för att dina buxbom klarar sig nu när de fått flytta till en så fin plats. Söta bilder på Kurre i förra inlägget!

trädgårdsdrömmar sa...

Superfint med byrån i rabatten.Ska bli kul att se senare när du planterat färdigt.MVH

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så ni har jobbat bra i trädgården, nya rabatten fick fin form. Och så stora fina buxbom du har. Byrån passade alldeles jättebra där i rabatten, så vackert grånat trä.
Kramar
AnnaMaria