lördag, juni 02, 2012

Kall trädgårdsrunda





Idag har G och jag besökt några trädgårdar i nordvästra Skåne. Denna helgen är det nämligen den årliga (sedan 2002) "Trädgårdsrundan" då ett antal privata trädgårdar, tillsammans med trädgårdscenters, har öppnat upp sina trädgårdar för allmänheten.


Bild lånad fr Trädgårdsrundans hemsida
Första stoppet var Hedentorps Plantskola i Ängelholm. En fin plantskola som ligger fint i en tallskog (tror jag...) i Ängelholm. Mycket fina växter men aningen dyrt tyckte jag.

Bild hämtad från Hedentorps hemsida
Därefter åkte vi till Rolf och Gunilla Bengtsson. Deras hem heter Solhem och ligger i Rögle, en bit utanför Ängelholm. De vann "Trädgårdstoppen" 2011 - en jurybedömd tävling där 20 trädgårdar i hela landet tävlar mot varandra.

Bild: Annika Christensen
Deras trädgård känns liten och inbjudande. Inga raka gångar utan snirklande stigar som leder en fram och runt i trädgården. Den innehåller flera olika rum men saknar höga häckar eller staket som skulle skymma utsikten mellan rummen. Helt i min smak!



Höjdpunkten tycker jag är det fina orangeriet. Enkelt men smakfullt inrett! Härinne passade vi på att skula då det kom en riktig störtskur just när vi var på besök.


Rolfs konst fanns på många olika platser i trädgården. Mina favoriter är de runda damerna!



Bild: Lars Birgander



En bit ifrån Rögle ligger Lottie Hermanssons trädgård. 

Bild lånad från Trädgårdsrundans hemsida

På 14 år har de förvandlat en bit åkermark till en frodig trädgård med hur många rum som helst. Min högst personliga åsikt är att det är synd att det finns så höga häckar och buskar mellan de olika rummen. Det gör att utsikten är begränsad när man sitter i något av rummen. Det har kanske varit deras avsikt då de skapade sin trädgård men jag saknar utsikten, att kunna sitta i ett rum och se in i de andra.


Bild lånad från Lotties hemsida

Lottie har en hörna där hon ställer ut konsthantverk, eget och andras, samt säljer plantor. Jag köpte tre brokiga lungört och två ekollon gjorda i plåt - de var superfina!


Tyvärr regnade det rejält när vi var på besök vilket gjorde att vi promenerade igenom trädgården alldeles för snabbt. När vi kom tillbaka till bilen skakade vi av köld. En titt på termometern i bilen visade att det var tre (3!!!!!) grader varmt (eller rättare sagt SKITKALLT!!!!)


Men skam den som ger sig......


Efter detta åkte vi till Munka Ljungby och Great Gardens. Det visade sig vara sex trädgårdsdesigner som ville passa på att visa upp vad de har att erbjuda. Vi gick runt i en mysig trädgård, där det satt lite folk och fikade (jodå, solen började visa sig. Innan vi kom hade det dock haglat kraftigt vilket vi såg tydliga bevis på då haglet inte hunnit smälta ännu....herregud, vad har gått fel?? Inte ska det hagla i juni?!)


De hade fina växter till salu - såklart att jag handlade! Två rudbeckior, åtta hasselört (denna gången SKA jag lyckas!) och två höstsilverax. Jag är mycket kräsen när jag handlar växter - detta var superexemplar!!


Därefter bar det av till Furutorps Trädgård och landskap.


Bild lånad från Furutorps trädgårds hemsida
Mitt ute i ett böljande landskap ligger denna växt- och inredningsbutik. En mysig miljö där växtförsäljningen görs på gården inramad av tre skånelängor. Tyvärr var växtutbudet lite för litet i min smak men de växter som fanns såg ut att hålla hög kvalitet. Under sommaren kommer ett antal vernissager att hållas på gården, det blir kanske ett återbesök?

Även Plantskolan i Ängelholm fick besök av oss. Det är en mindre men mycket bra plantskola. Vi har varit här tidigare och jag är supernöjd med deras kvalitet! Det regnade kraftigt och blåste riktigt kallt men vi lyckades ändå hitta några växter: en rödbladig fläder, tre stäppsalvior och en kryddväxt ( har glömt namnet....allt som förknippas med mat och matlagning - det står min man för!)


Slutligen besökte vi Västragård i Varalöv.

Bild lånad från Västragårds hemsida


Det är ett stort gardencenter med alltifrån prylar till dammen, växter och inredningsartiklar. De har även ett stort café där man kan sitta med en kopp kaffe och blicka ut över växterna. Vid detta laget var vi dock så trötta att vi bestämde oss för att köra hem och värma och fika i det egna köket! 



1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin runda, fast lite sol och värme hade inte varit fel. Har ju följt trädgårdstoppen under våren, så jag kan lätt tänka mig att det var fina trädgårdar.
Kramar
AnnaMaria