lördag, september 08, 2012

Simskola del 3


Bild lånad från Swimnet.se

Lördag eftermiddag och ännu en simlektion är avklarad!
 
Idag hade jag laddat med ett par simglasögon (heter det verkligen så?) och det visade sig vara ett lyckokast! Förra gången flöt jag med hjälp av en platta, idag var det dags att flyta utan platta......oops, det var kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig....men vad gör man när läraren - en mycket ung tjej som är uppfödd i en bassäng och nästan har simhud mellan tårna! - ropar "kom igen nu!!"
 
Det var inte mycket att be för. Och det gick faktiskt riktigt bra! Jag tyckte dock att det var lite läskigt att inte se var jag var ( det kan man ju undra lite över..............jag menar, bassängen är bara 1.20 m djup och jag flyter ju max en meter.....men, är man kontrollfreak så är man....även i en bassäng) så jag satte på simglasögonen och tada!! Nu kände jag mig mycket säkrare och det gick riktigt bra!
 
File:Phelps 400m IM Missouri GP 2008.jpg
Bild lånad från wikimedia.org
 
Efter ett tag var det dags för genomgång av hur man simmar bröstsim. Vi började med benen. Alla fick ligga på mage på bassängkanten och sprattla med benen i luften för att försöka få in de rätta bentagen. Kalle Anka-fötter tillsammans med en rejäl sammanslagning av benen förordades!
 
Efter en stund var det dags att prova de nya kunskaperna i bassängen. Alla fick varsin lång skumgummislang som stöd för armarna medan bentagen skulle nötas in. Jag la ganska snabbt min slang för jag tycker den är lite läskig. Det känns lite ostadigt att ligga på den så jag började använda benen tillsammans med armarna. Efter ett tag (max 20 m.....och då hade jag vilat mig ett par gånger.......) var jag dock så andfådd och trött att jag hämtade slangen igen. Tänkte att jag kunde "vila" mig lite samtidigt som jag gjorde bentagen......
 
Då hör jag någon som ropar: "Nej, nej, nej. Lägg tillbaka den där! Du kan ju simma utan den!
 
Efter skratt och lite snack om kondition och andning var det alltså bara att fortsätta simma.....utan slangen. Nu behövde jag inte simglasögonen, istället hade jag problem med vattnet som hela tiden ville in i näsan (ja, visst låter det....knäppt...). Alltså kallsupar ÄR ingen hit. Jag får nog investera i en näsklämma till nästa gång. Känns som en omöjlighet att simma utan att vattnet ska nå näsan. Hur GÖR alla andra??
 
Bild lånad från delfinen.net
Idag har det alltså konstaterats att jag kan simma. Dvs i den mening att jag kan simtagen. Fast det visste jag ju redan.
 
Mina problem kvarstår dock. Att inte vilja vara på djupt vatten, att inte lita på min flytförmåga (fast den har jag ju börjat jobba på) och att tycka att det är obehagligt med vatten som letar sig in i näsa och mun. Simkursen har dock precis börjat - vad skulle jag gjort där om jag redan var en Michael Phelps?!
 
Dagen avslutades med att vi alla skulle doppa oss så djupt vi kunde. På andra försöket nådde jag botten! Bara med pekfingret men vaddå?! Alla framsteg räknas väl? Även om bassängdjupet bara är 1.20 m!
 
PS: Jag glömde berätta att dagen startade med att vi skulle hoppa ner i bassängen. Idag gjorde jag det utan hjälp!!
 
Ha en bra helg!
 
 

1 kommentar:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är imponerad, ni måste ha en jättebra lärare. Så mycket du lärt dig redan,alla skulle behöva gå på simkurs.
Bra jobbat
Kramar
AnnaMaria