lördag, september 15, 2012

Simskola del 4


Bild lånad från hssim.com

Dags för helgens simlektion!
 
Efter att ha hoppat i den lilla, varma bassängen, gjort delfinen (man ska inte förringa vikten av vissa övningar!) och simmat några längder kände jag att det var dags att gå vidare. Jag kan ju simma - det är inte själva simtekniken som är mitt problem. Istället är det ju det här med djupt vatten.......
 
Jag pratade om detta med en av simlärarna och hon föreslog att vi skulle gå ut till den stora bassängen. Det kändes lite läskigt men samtidigt visste jag ju att var dags. Mitt problem med djupt vatten löser jag ju knappast där jag bottnar...
 
Sagt och gjort, ut i andra hallen och ett hopp ner i bassängen. Självklart där jag bottnar! Ett steg i taget.....
 
Därefter simmade jag fram och tillbaka, där jag bottnade...... Simningen gick bra, fick t o m beröm för mina simtag vilket var mycket pedagogiskt för beröm gör en faktiskt lite modigare!
 
Jag försökte också lösa ett för mig stort mysterium - hur gör folk när de är ute på djupt vatten och slutar simma?? Jag sjunker men det gör ju inte de andra - alltså, vilket är tricket??
 
Tricket visade sig vara simtag med benen fast mer i upprätt läge. Det var inte lätt kan jag säga. Huvudet hade väldiga problem med att försöka förklara för mina ben hur man simmar när man nästan står upp.......Det kommer att ta ett bra tag innan jag lärt mig detta.
 
Det kommer också att ta ett bra tag innan jag inte är livrädd för att simma där jag inte bottnar. Jag stod på botten, precis på gränsen till att jag inte bottnar längre och det är SKITLÄSKIGT. Det känns som om någon har knutit ett band om vardera ben och försöker dra mig ut på det djupa. Undrar om alla har den känslan eller om det bara är min hjärna som spökar? Får fråga det nästa gång.
 
Ha en bra helg! 

2 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra jobbat, jag tycker du är jättemodig. Och jag gillar inte heller och veta att det är djupt under där jag simmar.
Kramar
AnnaMaria

Per sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.