onsdag, oktober 22, 2008

Kurs i silversmide


Mina tisdagskvällar är heliga, då går jag en kurs i silversmide. Det är andra terminen jag går och det har blivit några smycken gjorda. På kursen har man möjlighet att låta kreativiteten flöda genom att själv formge och tillverka smycken . För oss som saknar den kreativa ådran är detta en utmaning! Som tur är är det tillåtet att knycka andras ideér - vilken tur för mig, annars hade det inte blivit några smycken att pryda sig med!!


Igårkväll blev jag klar med ett halsband (endast hänget) och ett armband. När jag var mitt uppe i arbetet såg det inte mycket ut för världen men nu känner jag mig ganska nöjd. Som en kompis på kursen sa "Det står Ingela på dem"! Visar här en bild på silvret innan jag började bearbeta det samt de färdiga smyckena.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Åh vad roligt det låter! Var går du den kursen och hur funkar det, ska man själv ta med mormors gamla silverbestick och smälta ner eller köper man material där?

Ingela sa...

Det är genom ett av studieförbunden här i stan. Kursen hålls på Sofiero, i den lokal som på våren fungerar som affär där det säljs hantverk. Kursen är ganska dyr, 2 500 kr för 8 gånger (gånger som går alldeles för fort!!) men det är himla kul. Det är verkligen avkoppling att skapa något, precis som med scrapbookingen, fast nu kan man bära sakerna. Mormors gamla silverbestick kan man använda t ex genom att göra om en sked till halsband. Vi har dock ingen nersmältning av silvret utan köper silvermaterialet på plats av kursledaren.Kursen kan rekommenderas!