söndag, oktober 19, 2008

Make over!




De sista helgerna har jag och G (mannen i mitt liv) tillbringat i sovrummet. Nej, vi har inte sovit och vi har inte försökt skaffa syskon till barnen!! Istället har sovrummet genomgått en "Make-over" dvs en totalrenovering; ny färg på väggar och runt fönstret, nya lister, nya möbler och nya gardiner.

Förra helgen målade jag om, från senapsgult på väggarna (ja, DEN färgen var jag trött på) till vitt. Fönstret målades också om, från brunt till vitt. Vilken förändring!

Denna helgen har vi köpt nytt möbelemang (vilket inte gick helt enligt planerna...) och jag har sytt (nåja, fållat...!) nya gardiner. Det blev delar ur serien "Malm" från Ikea som vi fastnade för.

I fredags eftermiddag åkte vi glada i hågen till detta trevliga varuhus för att handla, vad vi trodde, en säng med inbyggda nattduksbord samt en byrå. Det var kö så det tog en stund innan vi fick hjälp, men vad gjorde väl det - vi var ju så glada att vi hittat något vi bägge två tyckte om! Men säg den lycka som varar; väl framme visade det sig att till den 1.80-säng vi skulle ha fanns inte den extra modulen med inbyggda nattduksbord. Jag menar inte att den inte fanns i lager utan att den inte alls fanns. Den har aldrig tillverkats i den bredden! Den fanns bara till 1.60-sängen. Vilken miss...Säljaren på avdelningen försökte trösta oss med att vi inte var ensamma om att ha frågat efter den här modulen och att vi kunde ju fylla i en "önskelapp" och lägga i Ikeas förslagslåda. Behöver jag säga att luften gick ur oss bägge två?? Vi gick till fiket och åt för att styrka oss och tänka om men vi lyckades inte så bra med det. Istället bestämde vi oss för att åka hem och fundera vidare.

På lördagsmorgonen vaknade vi med nya krafter och vi hade då bestämt oss för att köpa 1.80-sängen utan modul samt byrån. Till sängen skulle vi prova att ha våra gamla nattduksbord vilka inte alls går i samma stil. Men vad gör väl det, hela vårt hus består av möbler från olika tidsepoker och stilar! Det är vi med andra ord vana vid!

På eftermiddagen var shoppingen klar - vi hade kompletterat med ny fönsterbräda, nya lister och en rullgardin.

Och nu, på söndagskvällen är rummet klart. Utan att överdriva det minsta kan jag säga att det blev ett helt nytt rum - jag är så nöjd!! Det är aningen minimalistiskt (övriga huset är allt utom minimalistiskt...) men jag hoppas att jag besinnar mig och att jag kan njuta av rummet som det är!!

3 kommentarer:

Caroline sa...

Vilken mysig liten vrå du har fått här inne! Vilka fina bilder, bor du i Ramlösa?! Jag trodde du bodde neråt? Rummet blev kanonfräscht! Vilket lyft det måste ha blivit. Jag har sedan länge varit en stor motståndare till vitt i mitt hem, men sedan ett tag nu börjar jag och maken känna ett sug efter ett nybyggt ljust och luftigt hus. Vi får se vad som sker efter krisen hihihi.

Ingela sa...

Tack!

Förhoppningsvis kommer jag att hålla liv i bloggen, ska bara komma över det här att "vem är intresserad av vad jag skriver". Å andra sidan så är det ju valfritt om man vill gå in på min blogg eller ej!

Tänkte lägga ut lite scrapbilder, bl a på den dopväska jag gjort till min mans brors dotters barn (hrmmm....)

Ha det bra! Ingela

Pidda sa...

Det ser jättefint ut. Jag blir själv sugen på att fixa i vårt sovrum när jag ser hur fint ni fått det.