måndag, oktober 13, 2008

Skördat!




Då är det höst igen. Tiden går så rasande fort!! Jag pratade med en bekant i Luleå i slutet av förra veckan, där hade de redan fått den första snön! Härnere i Skåne är det fortfarande ljummet i vinden och visar sig solen är det riktigt varmt. Än är det för tidigt att plocka fram vinterkläderna!


Som vanligt har jag inte odlat så mycket i växthuset, i år blev det bara vindruvor,tomater och chili (jag har en fikonbuske också men den har inte gett någon frukt ännu). Vindruvorna är små men jättesöta (om man kan hålla fingrarna borta och inte plocka dem för tidigt...). Tomaterna jag odlar är alltid cocktail eftersom jag har begränsat utrymme i växthuset (det måsta ju finnas plats så att man kan sitta och bara njuta!) Äppleträdet är ca fem år, frukten heter "Kim". Jag tror det är världens godaste äpple, jag fattar inte varför man inte nämner denna sort oftare i trädgårdstidningarna. Det är lika gott att äta direkt från trädet som att göra äpplepaj av. Det är en sen sort som i ett svalt urtymme kan hålla sig fina ända in i mars månad. Ska Ni sätta ett äppleträd - låt det bli ett "Kim"!

Inga kommentarer: