lördag, augusti 08, 2009

Översvämning

"Lämna aldrig huset när tvättmaskinen är på" - det har man ju hört många gånger. För det mesta har jag följt detta råd och i onsdags var det verkligen tur att jag gjorde det........

Jag satte på en maskin tvätt och gick därefter för att städa i huset. Efter ett tag behövde jag gå in i grovköket för att lämna lite skräp. Precis då höll maskinen på att tömmas på vatten och jag kan ju säga att det rann inte ner i brunnen som det brukar.......Istället var golvet till hälften fyllt med vatten.....och mer var på G.........Jag kastade mig fram och stängde av maskinen och ropade på G. Han blev inte allt för lycklig över att behöva rensa avloppet men är det inte det man har en man till?? Hur som helst så fick han inte upp så mycket skräp och översvämningen var kvar. Det blev till att ringa proffsen, i detta fallet "Sydspol". De lovade att komma dagen därpå.

Så kom de på torsdagseftermiddagen. De skickade ner 30 m slang i vårt avloppssystem utan att finna stoppet. De ringde därför "Entek" då de menade att om inte stoppet fanns inom 30 m så var det inte längre vårt problem som fastighetsägare utan kommunens. Entek kom med en gåendes gång. Efter en god stund då de spolat rejält hittade de stoppet. Efter ytterligare en stund smällde det till och stoppet var borta!

Då stoppet inte fanns inne på vår tomt behöver vi inte betala "Sydspol" utan fakturan kommer istället att skickas till kommunen - det var väl ett bra slut på denna historien!!!


3 kommentarer:

Carina sa...

Tur i oturen. Men det är aldrig skoj med såna problem. Tar så mycket tid och energi att lösa.

Caroline sa...

Åh va skönt att det inte blev en massiv räkning på eländet som pricken över i:et.

Mamma Mia.. sa...

Ja det var verkligen ett bra slut på dagen!!!
Själv ska det spolas i mitt hus nu i veckan och nog är man orolig alltid...